Loterie i konkursy są dobrym narzędziem marketingowym, którego założeniem jest promocja produktu czy usługi. Zarówno organizator jak i uczestnik, czerpią korzyści z takiej akcji promocyjnej. Co warto wiedzieć na temat loterii i konkursów oraz jak powinna przebiegać ich organizacja?
Loterie i konkursy, co warto wiedzieć na ich temat?
Loterie i konkursy są znakomitymi akcjami promocyjnymi, które skutecznie wspierają sprzedaż i docierają do szerokiej grupy odbiorców. Kto z nas nie lubi być w jakiś sposób nagradzany? Zwycięstwo czy nagroda ucieszy każdego, dlatego chętnie podejmujemy się tego typu wyzwań. Loterie i konkursy są sprawiedliwą formą promocji, dlatego uczestnicy nie powinni czuć się pokrzywdzeni.
Istnieją pewne różnice pomiędzy loterią i konkursem. Loteria, jak sama nazwa wskazuje, polega na wyłonieniu zwycięzcy, drogą losowania. O tym, kto będzie tą szczęśliwą osobą zadecyduje przypadek losowy. Nie wymaga ona dużego zaangażowania ze strony uczestnika w przeciwieństwie do konkursu. Ta forma promocji, ma za zadanie, pobudzić zainteresowanego do działania, poprzez aktywne uczestnictwo w danym przedsięwzięciu. Po spełnieniu określonych kryteriów, zostaje wyłoniony zwycięzca konkursu.
Zarówno loterie jak i konkursy, wzbudzają duże zainteresowanie i ciekawość. Przekłada się to, na rozpoznawalność danej marki. Zwiększa się przy tym sprzedaż produktów i usług, które są przez nią reprezentowane.
Organizacja konkursów i loterii
Organizacja konkursów czy loterii (https://www.motivationdirect.pl/oferta/loterie-i-konkursy), wymaga od organizatora spełnienia pewnych kryteriów. Zanim do tego przejdziemy, warto zauważyć, że wspólnymi cechami obydwu akcji, będą: określenie celu (budowa marki, wzrost sprzedaży, pozyskanie nowych klientów, docenienie obecnych) i zdefiniowanie grupy odbiorców.
Natomiast sama organizacja, będzie nieco inaczej przebiegała w przypadku loterii niż konkursu. Otóż przedsiębiorstwo czy organizacja, podejmujące się przeprowadzenie loterii, muszą spełnić pewne wymagania prawne, gdyż podlega ona ustawie o grach hazardowych. Uczestnik bierze w niej udział nieodpłatnie, a organizator zapewnia nagrody. Wszystko będzie mogło się odbyć, gdy loteria zostanie zgłoszona do Izby Celnej, która wyda zezwolenie na jej przeprowadzenie. Następnie należy wnieść opłatę na wydanie zezwolenia w wysokości 10% wartości puli nagród. Kolejnym krokiem, będzie utworzenie komisji, w składzie której musi znaleźć się osoba posiadająca świadectwo kwalifikacji Ministerstwa Finansów. Organizator musi także zapłacić podatek w wysokości 10% od wartości nagród.
Konkurs natomiast nie wymaga żadnych zezwoleń i jego forma jest bardziej luźna. Dobrze jest stworzyć określony regulamin, żeby przyjąć pewien schemat działania. Wymaga on nieco większego zaangażowania od uczestnika, gdzie gra toczy się o zdobycie pewnej nagrody. Zwycięzca jest wyłaniany przez komisję na podstawie spełnienia określonych kryteriów konkursu.
Organizacja konkursów i loterii wymaga też określenia czasu ich trwania. Nalży przyjąć pewne ramy, aby wszystko mogło sprawnie się odbyć. Dla jednych takie przedsięwzięcie może być czymś prostym, dla innych bardziej kłopotliwym. Dlatego warto w takiej sytuacji skorzystać z pomocy firm, które zajmują się organizacją loterii i konkursów. Mamy wówczas z głowy wszelkie przepisy prawne i inne formalności z tym związane. Chcąc mieć dobrze przeprowadzoną akcję promocyjną, skorzystajmy z pomocy profesjonalistów, którzy się na tym znają i posiadają doświadczenie w tym kierunku.