Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko osiągnęło sukces. Największą rolę w dalszych powodzeniach odgrywa wykształcenie. Dobre wyniki warunkują wybór studiów, a potem umożliwiają znalezienie przyszłościowej pracy. To, co dziecko wyniesie z każdego kolejnego etapu edukacji, procentuje nie tylko w jego życiu zawodowym, lecz także prywatnym. Stąd też w trosce o przyszłość swoich pociech, rodzice zapisują je na liczne zajęcia pozaszkolne i korepetycje, które uzupełniają wiedzę. Najlepiej jednak skupić się na rozwinięciu wrodzonych umiejętności dzieci.
Od czego zależy powodzenie dziecka w szkole? Czynników jest wiele – począwszy od inteligencji, motywacji, zainteresowań i zdrowia malucha, na środowisku, w którym się wychowuje, skończywszy. Warto zwrócić uwagę, że pewne umiejętności czy cechy są najważniejsze dla uzyskania szybkich postępów w nauce. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim dobrą pamięć, umiejętność logicznego myślenia, spostrzegawczość, koncentrację oraz pomysłowość. Wszystkie z nich doskonali arytmetyka mentalna.
Arytmetyka mentalna, czyli…
Arytmetyka mentalna to specjalna metoda liczenia w pamięci stosowana od ponad 2000 lat przez Japończyków. W Polsce dzieci mogą się jej uczyć, uczestnicząc na zajęciach pozaszkolnych. Technika zasadza się na ćwiczeniu wykonywania skomplikowanych działań matematycznych. Zanim jednak przejdziemy do opisu zajęć, postaramy się przedstawić, dlaczego jest to metoda, która w efektywny sposób stymuluje rozwój umysłowy dziecka.
W przeciwieństwie do tradycyjnych sposobów nauczania, arytmetyka mentalna pobudza do pracy obie półkule mózgowe – lewą – odpowiedzialną za język, fakty, rozumowanie i logiczne myślenie – oraz prawą – odpowiedzialną za twórczość, pomysłowość i intuicję. Ćwiczenia wykonywane na zajęciach arytmetyki przyczyniają się do tworzenia nowych połączeń nerwowych między półkulami oraz wzmocnienia tych już istniejących, co pozwala w pełni spożytkować potencjał młodego człowieka. Sprawne wykorzystywanie obu półkul mózgowych pozwala na łatwe zapamiętywanie i przetwarzanie informacji, szybkie reagowanie oraz praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Dlatego umiejętności wypracowane na zajęciach arytmetyki mentalnej przekładają się nie tylko na biegłość w przedmiotach ścisłych, lecz także na inne dziedziny.
Zajęcia arytmetyki mentalnej opierają się na wykonywaniu obliczeń przy pomocy liczydła soroban. Dzieciom zdecydowanie łatwiej jest operować konkretami – koralikami na liczydle – niż abstrakcyjnymi liczbami. Koralik na liczydle symbolizuje więc liczbę, a rachunki wykonuje się, przesuwając obiema rękoma koraliki na sorobanie. Właśnie ta czynność stymuluje prawą i lewą półkulę mózgową, koordynuje współpracę oczu i rąk oraz rozwija sprawność manualną. Na kolejnych etapach kursu dzieci rozstają się z liczydłem i w trakcie rachunków wizualizują je sobie, co poprawia pamięć oraz wyobraźnię.
Arytmetyka mentalna pozwala na wszechstronny rozwój intelektualny dzieci oraz szlifuje umiejętności niezbędne do uzyskiwania dobrych wyników w szkole, a w przyszłości – do osiągnięcia sukcesu. Warto zapisać dziecko na kurs i wykorzystać w pełni jego potencjał.