Pomimo dynamicznego rozwoju handlu online tradycyjne sklepy detaliczne w Polsce wciąż mają się bardzo dobrze i nie narzekają na brak klientów. Aby jednak wciąż skutecznie konkurować na rynku, muszą inwestować w coraz lepszą jakość obsługi klienta, który staje się coraz bardziej wymagający. Właśnie obsługę klienta, a przy okazji zarządzanie całym sklepem, wspomagają dzisiaj nowoczesne systemy sprzedaży.
Czym są systemy sprzedaży dla placówek handlowych?
Proces sprzedaży towarów lub usług (np. gastronomicznych) jest coraz bardziej skomplikowany, głównie przez zmieniające się przepisy, rozbudowaną dokumentację i sposób zarządzania firmą, a także coraz bardziej wymagających klientów, którzy oczekują coraz szybszej obsługi. Wszystkie te elementy sprawiają, że współczesna firma handlowa nie może efektywnie działać bez wsparcia nowoczesnej technologii, czyli urządzeń oraz specjalnego oprogramowania wspomagającego poszczególne procesy zarządzania.
Do urządzeń tworzących systemy sprzedaży w handlu zalicza się m.in.:
- kasy fiskalne
- drukarki fiskalne
- terminale kasowe
- czytniki kodów kreskowych
- drukarki etykiet
- przenośne kolektory danych
- terminale do obsługi kart płatniczych
Z kolei nowoczesne oprogramowanie komputerowe w ramach systemu sprzedaży umożliwia kompleksową obsługę wszystkich powyższych urządzeń, a dodatkowo ułatwia zarządzanie całym biznesem.
Jakie możliwości daje dobry system sprzedaży?
Dobry system sprzedaży w placówce handlowej zawsze powinien być dopasowany do konkretnych potrzeb firmy. Od tego zależy zakres zastosowanych w nim urządzeń, a także zakres funkcjonalności oprogramowania. W każdym sklepie najważniejszym urządzeniem wymagającym obsługi komputerowej jest kasa fiskalna. Dzięki oprogramowaniu osoba zarządzająca placówką może mieć automatyczny dostęp do wielu cennych informacji pochodzących z kasy np. o stanie magazynu, aktualnych cenach towarów, wyników sprzedaży poszczególnych towarów itp. Dobre oprogramowanie umożliwia generowanie wszelkiego rodzaju dokumentów handlowych i magazynowych oraz tworzenie zestawień i raportów, także na potrzeby rozliczeń księgowych i podatkowych.
Jak twierdzą specjaliści z firmy MAKS zajmującej się wdrażaniem takich systemów sprzedaży, niezwykle ważne jest, aby system wraz z oprogramowaniem był dopasowany i skonfigurowany konkretnie do potrzeb danego sklepu. Tylko wtedy system taki rzeczywiście wspiera każdy aspekt zarządzania firmą i ułatwia jej codzienne funkcjonowanie.